Pohybová gramotnost pro všechny a well-being

Pohybová gramotnost má klíčový vliv nejen na fyzické a psychické zdraví, ale také na rozvoj sociálních dovedností. Zdraví totiž není jen absence nemocí – je to dynamický proces, který je základem kvalitního života i osobního štěstí. Tento pojem je nejen spojený s pravidelným pohybem, ale zahrnuje i schopnost rozumět svému tělu, znát důležitost fyzické aktivity a být schopen zapojit se do různých pohybových aktivit, které přispívají k celkovému zdraví.

Co znamená slovo „pro všechny“, které je uvedeno v nadpise?

Pohybová gramotnost by měla být dostupná pro všechny, bez ohledu na jejich fyzické nebo psychické schopnosti. Děti mohou čelit různým hendikepům – nejen fyzickým, ale i neurovývojovým, jako je ADHD, epilepsie nebo poruchy autistického spektra atd. „Pro všechny“ znamená zajistit rovný přístup k tělesné výchově a rozvoji pohybové gramotnosti bez rozdílu, a to i pro ty, kteří mají omezené možnosti zapojit se do běžných pohybových aktivit.

Tento přístup zahrnuje i děti, které nemají sportovní talent, ale pohyb je pro ně radostí a přirozenou součástí života. Rovný přístup k tělesné výchově odstraňuje bariéry, vytváří příležitosti pro společné vzdělávání a podporuje psychické, fyzické zdraví a sociální dovednosti. Pohybová gramotnost není o výkonu, ale o schopnosti užívat si pohyb, který přispívá k celkové pohodě a rozvoji osobnosti.

Důsledky vyčleňování dětí a šikana

Děti, které jsou vyčleňovány ze společenského života, často čelí problémům, které mohou mít vážné psychosociální důsledky. Takové děti se stávají oběťmi šikany, izolují se od ostatních a jejich duševní i fyzické zdraví je vážně ohroženo. Vyčleňování dětí, ať už kvůli nadváze, zdravotním problémům nebo odlišnostem ve schopnostech, může vést k obezitě, depresi, úzkostem a dalším psychickým problémům. Těmto problémům se lze vyhnout, pokud budeme podporovat pohybovou gramotnost jako součást širšího systému zdraví a pohody.

Pohybové programy, které zapojují všechny děti, mohou výrazně přispět k podpoře fyzického, mentálního a sociálního zdraví. Právě tento komplexní přístup může pomoci vytvářet zdravější a odolnější generace, které budou schopné čelit výzvám, jako jsou digitalizace, pandemie, klimatické změny a další krizové situace. Pokud tato témata uchopíme systematicky již v raném věku, můžeme vychovat generaci, která bude zdravější, silnější a schopná aktivně předcházet těmto problémům.

Problém obezity a pohybová gramotnost

Pohybová gramotnost hraje klíčovou roli v řešení rostoucího problému obezity. V České republice má více než 60 % dospělých a téměř čtvrtina dětí nadváhu. Tento trend je alarmující, protože obezita je spojena s mnoha závažnými zdravotními komplikacemi. Mezi hlavní problémy, které obezita způsobuje, patří:

  • Metabolické komplikace: Diabetes mellitus 2. typu, dyslipidémie, metabolický syndrom a nealkoholická steatóza jater.
  • Kardiovaskulární komplikace: Hypertenze, ischemická choroba srdeční, cévní mozková příhoda a tromboembolická nemoc.
  • Nádorová onemocnění: Obezita zvyšuje riziko některých typů rakoviny.
  • Mechanické komplikace: Artróza (zejména kolenních a kyčelních kloubů), bolesti zad, dýchací obtíže a spánková apnoe.
  • Psychosociální komplikace: Deprese, úzkost, nízké sebevědomí a sociální izolace.

Z hlediska mortality jsou nejzávažnější kardiovaskulární komplikace obezity. Obézní lidé mají až o 50 % vyšší riziko předčasného úmrtí ve srovnání s lidmi s normální váhou. Prevence a zlepšení pohybové gramotnosti jsou klíčovými faktory v boji proti obezitě a zlepšení celkového zdraví společnosti.

Pohybová gramotnost a psychika dětí

Pohybová gramotnost ovlivňuje i psychické zdraví dětí. Podle studie publikované v International Journal of Public Health (https://www.ssph-journal.org/journals/international-journal-of-public-health/articles/10.3389/ijph.2022.1604161/full) vycházející z výzkumu HBSC (Health Behaviour in School-aged Children) je jasně patrné, že žáci, kteří nenavštěvují tělesnou výchovu, mají o 35 % vyšší pravděpodobnost, že se chovají jako agresor. Studie rovněž naznačují, že výkonově orientovaná tělesná výchova, která se soustředí pouze na konkurenci, může přispět k nárůstu šikany a negativních jevů ve školách.

Je tedy zřejmé, že organizované pohybové programy, včetně tělesné výchovy, mají vliv na prevenci disociálních a rizikových chování u dětí. Pokud pohybová výchova bude zaměřena na inkluzivitu a zábavu pro všechny, může významně přispět k prevenci šikany a podpořit pozitivní klima ve školách.

Nedostatek pohybových aktivit pro děti se zdravotním postižením

Významným problémem je i nedostatek organizovaných pohybových aktivit pro děti se zdravotním postižením či znevýhodněním, jako je obezita, diabetes nebo epilepsie atd.. Je nutné vytvořit podmínky pro vzdělávání učitelů tělesné výchovy a podporu žáků s těmito potřebami. Kvalitní tělesná výchova nejen že pomáhá dětem zlepšit jejich zdraví, ale přispívá také k eliminaci agresivního chování a budování pozitivního školního klimatu. Je nezbytné, aby každé dítě mělo možnost účastnit se pohybových aktivit, které jsou přizpůsobeny jeho schopnostem a potřebám.

Závěr: Podpora pohybové gramotnosti pro zdravější společnost

Zvýšení zájmu o sport a pohybové aktivity může mít pozitivní dopad na kvalitu života a vést k vyrovnanějším a spokojenějším generacím. Je proto kladeno důraz na podporu pohybové gramotnosti nejen ve školách, ale i v rodinách a státních iniciativách. Tento přístup by měl být součástí celorepublikového programu, který podpoří pohyb a zdraví na všech úrovních společnosti.

Centra APA a centra pohybové gramotnosti pro všechny a well-being mohou hrát klíčovou roli v této transformaci. Jejich úkolem je podporovat a rozvíjet pohybovou gramotnost na všech úrovních a zajistit, aby byly pohybové aktivity dostupné pro každého, bez ohledu na zdravotní stav či sociální zázemí. Tato centra by měla být součástí širšího celorepublikového programu, který podpoří zdraví a kvalitu života naší společnosti.

Pohybová gramotnost se tak stává základem pro zdravější a šťastnější generace, které budou schopny čelit výzvám dnešního světa. Jen společným úsilím můžeme dosáhnout skutečné změny a zajistit zdravější budoucnost pro všechny.