Vymezení pojmu, kontexty a aplikační rámec v odborné a strategické rovině
Úvodní vymezení pojmu
Pohybová gramotnost je v odborné literatuře a strategických dokumentech vnímána jako mnohovrstevnatý, celoživotní koncept. Nejčastěji je definována následovně:
„Pohybová gramotnost je koncept, který popisuje celoživotní kvalitativní úroveň člověka; jde o schopnost a snahu založenou na motivaci uplatňovat pohybové dovednosti, schopnosti a vědomosti prakticky prostřednictvím tělesné zdatnosti jedince, jež vyústí v pohybové chování přispívající ke zdravému životnímu stylu a aplikované do každodenního režimu.“
(Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů 2024–2028, MŠMT)
Dostal se mi na monitor článek ze Seznam Zpráv:






Pohybová gramotnost má klíčový vliv nejen na fyzické a psychické zdraví, ale také na rozvoj sociálních dovedností. Zdraví totiž není jen absence nemocí – je to dynamický proces, který je základem kvalitního života i osobního štěstí. Tento pojem je nejen spojený s pravidelným pohybem, ale zahrnuje i schopnost rozumět svému tělu, znát důležitost fyzické aktivity a být schopen zapojit se do různých pohybových aktivit, které přispívají k celkovému zdraví.